Gisteren gewaagd om M101 te nemen. Tegen beter weten in want ik wist dat het moeilijk ging gaan aangezien die laag begon te staan. Zeker na een tijdje. Vlak boven de huizen maar ja. Lekker koppig zijn en toch proberen. Opname bestaat uit 12 beeldjes van 8min elk wat totaal 96min maakt. Er zat in elke opname enorm veel random ruis. Ik vermoed dat die komt door de lage stand van M101? Zo niet, weet ik niet wat het was :) Enfin genoeg gezever, hier het "resultaat"
|
|||

Re: 96 minuten M101
toch een aardig resultaat !! 8min belichten .... hmmm dat is een droom om dat hier ooit eens te halen :-) .
Hoe doe jij de pooluitlijning ? Sinds kort probeer ik dat eens met de driftmethode maar het lukt me nog niet ten volle om die uitlijning goed te krijgen .
Deepskylog
Ik gebruik polarFinder om te zien hoe de poolster staat in mijn poolzoeker. Dan zet ik die correct volgens polrFinder. Zet de poolster er mooi in en bekijk de positie van de referentiesterrenbeelden met de werklijkheid. Dan pas ik wat aan indien nodig.
Ik zet dan de guider aan en neem enkele proefopname van enkele minuten. Als de opnames teveel verschillen is mijn polaralignment mis en stel ik wat bij.
Die laatste stap doe ik enkel als ik veel tijd heb :) Gisteren had ik dus niet veel tijd dus ben ik puur afgegaan op polarFinder en dat was het. Mijn sterren zijn niet 100% stervormig maar voor 8min vind het wel nog kunnen...
Bedankt voor de tip , zal ik beslist eens gebruiken . Het enige probleem dat ik niet opgelost krijg zijn de "zotte kuren" van de sturing . Ik heb dus een RA motor op de montering en die wordt aangestuurd met een pulse sturing . Af en toe loopt die te snel of te traag en alles is gewoon strepen . Het probleem zal bijna vast en zeker aan die sturing liggen maar om die fout eruit te krijgen dat is een ander paar mouwen .
Daarom heb ik beslist een sturing te maken zoals Mel Bartels http://www.bbastrodesigns.com/BBAstroDesigns.html#Computer_Operated_Telescopes het is wat omslachtiger maar lijkt mij een prima systeem . Wegens tijdsgebrek heb ik daar gewoon de kit besteld die je nog zelf moet samen knutselen .Voor de encoders gebruik ik Dave EK's systeem http://digicircles.eksfiles.net/ .
Uiteindelijk is de bedoeling dat alles op een zelfgemaakte montering komt die mijn 12" kan dragen , maar stap voor stap daarmee dat de sturing eerst op mijn SP montering komt te staan .
Jawadde,
Yannick, gretverdrie, best mooie foto's de laatste tijd. Ze laten toch ontzettend goed de structuur van het object zien....
Goede aanvulling trouwens voor de visuele waarnemingen,zo is er voor elk wat wils