Zaterdagnamiddag met het gezin naar Astro Event geweest. Hieronder een kleine greep van wat er te beleven viel: Allereerst een boeiende presentatie over kometen en asteroïden. Terwijl vader "saaie dingen" bezocht, waren de kinderen een waterraket aan het maken. Ik was nog net op tijd om de lancering te mogen meemaken! Er was nog een tent met een stand van uraniashop. Hierin waren ook experimenten voor kinderen, geplaatst door technopolis. (Al eens een ijzeren kegel naar boven zien rollen ?). Ik heb me hier duchtig bezig gehouden om de Meade Lightbridge 16 " te bewonderen. Wat me van deze kijker opviel : Volgens de vertegenwoordiger was het een speciale europese versie Dit is een fameuze kijker. - zeer soepele azimuth beweging, dmv rollers. - lijkt mij vlug opzetbaar - mouse beschermers aan de trusses. enkele nadelen : Het deksel om de spiegel te beschermen lijkt me wel zeer fragiel plastic. Geen contragewicht bijgelverd als men met zware oculairen werkt. De schroud levert wat obstructie op. Alhoewel dit laatste wel kan opgelost worden zeker ? Ik vind het toch wel waar voor zijn geld ? Iemand andere ideeën ? Verder heb ik enkele gezichten gezien die bekend zijn van naam, maar die ik tot zaterdag nog niet heb ontmoet : Kurt Christiaans werkgroepleider vvs - deepsky en Jean - Pierre de spiegelslijper uit Oostende. Het was leuk om die mensen eens te ontmoeten. Ik denk er zelf aan om misschien in de toekomst eens een 32 cm stukje glas te gaan slijpen in de sterre. Er was nog veel meer, maar je weet wel dat het wat moeilijk is om met de gasten, lang te staan dralen. groeten.
|
|||

Deepskylog
Re: Astro Event 2009 Oostende
De Lightbridge is inderdaad waar voor z'n geld maar mechanisch schort er hier en daar wel wat aan (maar met wat klussen...).
Re: Astro Event 2009 Oostende
Ik maak me meer zorgen de 'het particle board' outfit. Onze nachten kunnen soms verschikkelijk vochtig zijn, eens daar wat water tussen de naden ingeraakt....weet niet...lijkt me niet duurzaam genoeg.
Ik vind hem ook lomp. De 'spiegelbak' is groot en dus zwaar voor een 16". Een echt truss lijkt me dan toch veel handiger. En je hebt er geen wheelbarrow handles bij...en zulke kleine bearings....
In de 12" versie vind ik hem eigenlijk veel knapper.