Wie recent de 12.5" eens van dichtbij gezien heeft, zal 't beamen : de structuur heeft z'n beste tijd al lang gehad. Daarom bouw ik binnenkort een nieuwe. Ik heb beslist om terug voor een trusssysteem te gaan. De fully baffled tube was onfeilbaar op gebied van contrast, maar oerlomp en loodzwaar. Ik heb ondertussen ook voldoende inzicht verworven om ook met een trussdob voldoende contrastoverdracht te realiseren. Bouwen is er voor de moment nog niet bij, maar sinds enige tijd ben ik bezig met het zaakje te overdenken, en wat te designen. In mijn ontwerp worden met een beperkt aantal 'hoofdzaken' rekening gehouden : de bouw moet eenvoudig te realiseren zijn -lees : zo weinig mogelijk zaag/freeswerk- zo weinig mogelijk componenten, en natuurlijk moet het zaakje ook optisch perfect functioneel zijn. Veel dingen die ik ondertussen al toegepast heb in de 8" reisdob. De alt-lagers Eén ding wordt alvast anders dan in de 8" : de altlagers krijgen een andere vorm. Ik heb beslist om de 12.5" te voorzien van een push-to DSC, en daarom moet er op het alt-rotatiepunt een encoder kunnen geplaatst worden. Ik had geen zin in de monsterlijk 'overfreesde' lagers van Dieter Martini, maar ik neem wel z'n idee van overdimensionering van de asdiameter over : de altlagers worden diam 45cm, en zullen er zo gaan uitzien :
Ze worden gemaakt uit 22mm berkenplex, en kunnen met 4 freesbewegingen uit de plaat gehaald worden. Da's heel wat anders dan de heksentoeren die ik moeten doen heb voor de altlagers van de 8". Het zwarte stipje in de 'brug' is het rotatiemidden. De secundaire kooi De secundaire kooi, in een fraai Amerikaans letterwoord UTA, blijft zowat een grotere versie van diegene die ik voor de 8" gebouwen heb :
Zo, verder sta ik nog niet. Van zodra er nieuwe stukken ontworpen zijn, zie je meer.
|
|||

Re: De te vernieuwen 12.5"
Grootste plannen dus STef.
Ben benieuwd. De hele setup zal dan wel wat draagbaarder worden.
Veel werk voor de boeg. Ga je ook aan de 45 cm beginnen bouwen kortelings?
Deepskylog
Ja, de 45 cm komt er ook aan, maar dat wordt wel een groepsproject. Elk zal wel iets voor zich nemen. Met de houtcombiné van Louis zal Obsession-like afwerking geen probleem zijn, al zullen we wel voor een iets ander model gaan, met meer Duitse ATM-invloeden. Check 'lowrider dobson' van Reiner Vogel en je weet waar we naartoe willen. Er komt ook een EQ platform onder.
De 12.5" wordt trouwens ook een lowrider op EQ platform. Dat platform is eigenlijk zo goed als af, ik moet enkel nog een motortje bestellen. Terwijl ik er aan denk ga ik dat nu meteen eens eerst doen, zie!
Als er nog gegadigden zijn voor een zelfbouw platform : ik bestel meteen een paar motortjes op reserve.
Stefan Van de Rostijne
Aha, er komt wat schot in de zaken zo te zien.
Verre toekomst maar je weet (of misschien niet) het moment dat de 60 cm samen met m'n 45 in St Margriette staan geef ik een fles champagne ter plekke...als ist een magnum...
En een ladder neem ik mee, die kan nog wel in de caddy...
Deepskylog
Niks geen ladder : met een lowrider heb je geen ladder nodig. Kijk maar eens hoe de vangspiegel zit!
Stefan Van de Rostijne
Met een 60 cm?
Ging het een F/4 worden (bent al weer vergeten) if so heb je een brandpunt van 2,40 m
Hoezo geen ladder dan?
Lowrider : ik zie wat je bedoelt. Lijkt mij idd een interessant design en een mogelijkheid grotere diameters ook weer portabeler te maken. Heeft eigenlijk veel weg van een UL design.
De scopes van Alvin Huey gaan ookwat die toer op al is zijn mirrorbox nog wat hoger zo ongeveer het midden tussen die lowriders en de klassieke obsession style dobs.
Die laadt een 22" in een volkswagen beetle...dat wil wat zeggen...