Do 08 april 2010

Na het laatavondnieuws toch nog de 12.5" opgesteld voor een eerder 'toeristische' ronde. Ik had de namiddag gehad, om 22.30 thuisgekomen en geen berichten op de GSM, dus blijkbaar niemand in de polder.

In de tuin was het echter ontstellend helder, en dan vooral het deel vanaf Leo en zo verder noordwaarts. Met de 26T5 aan 't sightseeën geweest in de Virgocluster, om over het Leo-triplet via NGC2903 uiteindelijk te blijven plakken in de Grote Beer. Een visuele grensmagnitudeschatting bracht mij op mag 6.2 (Sigma1 en Pi1 UMa waren netjes methet blote oog te zien!)

Echter ook in UMa niet op 't scherp van de snee geweest : met zulke transparantie is't zalig widefielden met de 12.5" en de 26T5, en slechts uitzonderlijk eens de 9T6. Bekeken : het duo M81/82, met een hoop detail in beide als ook de 9T6 erop ging, en even later een prachtig plaatje van M97 die samen met M108 in beeld was. Héél lang geleden dat ik M97 nog gezien had. Een derde duo betreft twee NGC-galaxieen4041 en 4036, die ook met de 9T6 nog samen in beeld blijven. Reeds goed te zien met de 26T5, maar egaal en eerder structuurloos met de 9mm(173x) Daar nabij nog een zéér mooie en heldere galaxie : NGC4605. Mag 10.8, een hoge oppervlaktehelderheid en bij 173x duidelijk vlokkig. Om te onthouden! Daarna M51 een tijd op 't gemak bekeken, heel goed, en van daar stillaan afgezakt naar de Jachthonden. Stop bij M63, M94 en het practige duo 4485 +4490, nabij beta CVn. Nog even naar M106 (OMG wat is die groot!) om daarna via M109 terug in de beer te eindigen.

Maar wat ziet mijn oog? Hercules is ondertussen vrij aardig hoog komen te staan, en toch een beetje tot mijn verwondering zie ik na een tijd perifeer kijken toch M13 doorschemeren! Wow. Toch de 12.5" er eens op gericht, ook de 5T6 bovengehaald en in stille aanbidding verbleven.

Daarna nog eens naar M3 gekeken, en uitgebold met nog een glaasje wijn en een sigaretje. Toen ik naar binnen ging begon het zaakje vochtig te worden. De kijker staat nog buiten, misschien vanavond nog een korte sessie. Laat kan 't niet worden, polder ook niet, want morgenvroeg moet ik naar een begrafenis...

09 April 2010 11:46
gubo
afbeelding van user
Deepskylog

Re: Do 08 april 2010

.............dus blijkbaar niemand in de polder.

Héél véél goesting, ....  maar 't is werkweek helaas ...  Voor de meesten denk ik. 

.............In de tuin was het echter ontstellend helder

Datte ....   vanuit 't veld Mercurius nog gezien kort voor ie onderging, toen het al pikkedonker was.  Zelden meegemaakt.

...............  morgenvroeg moet ik naar een begrafenis...

't Zijn eventueel absoluut mijn zaken niet, maar vragen staat vrij:  Ken ik de overledene?

gubo 

09 April 2010 20:40
FME
afbeelding van user

Re: Do 08 april 2010

Hier was 't minder helder. Gezegd zij toen jij begon lag ik bijna ik mijn bed en soms kan het op een avond of nacht nogal op en af gaan.

M51 gezien, duidelijk als 2 stelsels in de 22x85, M101, flauw en diffuus maar toch te zien. M48 nog te zien net voor mijn dak, grotesk.

Een prachtige M67, duidelijk in de 22x85, vrij groot en flink wat sterren te zien.

Vandaag ziet het er niet goed uit, veel bewolking toch...