Dinsdag 09/03/2010
Nog eens de polder. Het zag er goed uit, precies minder wind. Een telefoontje met Alexis maakte mij iets wijzer, luchtvochtigheid aanvankelijk tamelijk hoog maar deze zou afzwakken naarmate de nacht vorderde. Wind kon wat aanwakkeren. En het draaide zo precies uit. Aanvankelijk zag het er op de plek minder transparent uit dan Zondagavond. De ster in Ursa minor van m5.56 lukte geenszins, die van 5.2 wel. Nu ja, dus om 20:45 ter plekke en begonnen aan de opbouw. Even na 21:00 was dit klaar en nu koelen. De sterren zagen er al niet te slecht uit maar de spiegel was nog niet a l'aise.
Begonnen met M78, die ik kon laseren via de 15x70. Ik had deze laatste meegenomen als zoeker en de 10x50 thuis gelaten. Met zijn 4.4° lukt dit nog prima, tenminste als je het object enigszins weet zitten. M78 viel tegen in de Obs. Wel groot, met 2 heldere sterren erin die je in de verrekijker duidelijk moest onberen. Vreemde vorm, nog het best vergelijkbaar met een 9 mm kogel maar korter. Ik hield even op. Nam de 15x70 en nam M31 op de korrel die eigenlijk te laag stond maar desalnieteming bijna het beeldveld van de 15x70 vulde. Toch zeker 3° breed. NGC 7789, diffuse gloed, prima te zien. Dubbele opensterrenhoop ,hoog en prachtig. M101, verrassend goed te zien, beter dan thuis, zoveel is duidelijk. Eigenlijk is dit een groot object. Een poos, het was 21:40 en besloot de ventilator af te schakelen. Mars...vrij goed, de spiegel had toch nog een tikje koeling nodig voor dit object maar het beeld was al meer dan behoorlijk en de seeing scheen blijkbaar goed. Detail te zien, poolkap onmiskenbaar. M65,M66,NGC 3628. Eerder nog eens als test. En hier werd weer duidelijk hoe pijnlijk de wind was. Ondanks het feit dat die duidelijk minder waaide dan eergisteren kon ik hem niet loslaten of hij waaide weg. Niet direkt,maar naar je wagen wandelen om een nieuw oculair opsteken kon je vergeten. Albeit was het beeld geweldig en dit in de pan 35 maar omwille van de wind geen ander oculair durven steken. Even een hopje naar NGC 3596 die eenvoudig was. Aanvankelijk zeer moeilijk deze week in de 8", uiteraard hier een makkie in de 18". Dit stelsel zit vlak bij Chertan. Verder naar M96,M95. Deze jongens zijn helder maar toch minder mooi dan het M65,M66 duo. Iets boeiender is the trio M105,NGC 3384 en NGC 3389. Duidelijk te zien, mooi, helder behalve NGC 3389 die qua helderheid een heel stuk inboet tov zijn 2 counterparts.
Pause...de wind wakkerde verdorie aan.
M97, direkt gevonden, sommige dingen weet je gewoon zitten. Even moeten zoeken naar M108 die mijn voorkeur wegdroeg. Tegenwind kijken...ik moest de Obs echt vasthouden, maar slaagde er toch in verschillende vergrotingen te gebruiken...wat gestuntel aan de focusser..mooi in de N13T6. Zeer helder middenstuk, zeer mooie spoelvorm. Ik vind dit een prachtobject. Heb er even bij stilgestaan. Wie M108 zegt, zegt M109. Ook deze direkt prijs in de Pan 35. En ik schrok duchtig van zijn helderheid. Een flikke klodder licht maar eigenwijs als ie is moeilijk te zien waar ie begint en waar ie eindigt maar een flinke heldere kern. NGC 2903. Minutenlang gezocht en kon hem niet vinden. Pure schande...de U2000 er moeten bijhalen en had hem dan vliegensvlug. Groot en helder, maar toch vond ik M108 veel mooier. De wind, de wind, dat hemelse k..pain in the a...ja! Dubbelsterren! Zijn er hier op dit forum niet van die rekels die er niet genoeg van kunnen krijgen.? Mijn doel was veel bescheidener. Rigel : al in de pan 35 kon ik hem zien of meende ik hem te zien. Dit bleek zo want in de N13T6 kon je die niet missen. Vreemd zicht die arrogant fel schijnende Rigel met zijn tiny, ondermaats begeleidertje. Castor, de geweldenaar. De ene wat groter dan de andere, beiden zeer helder, wit. Piece of cake en in de Obs waarlijk geweldig om te zien. In de N13T6 mooi in de N9T6 eigenlijk verbijsterend. Prachtig gescheiden, prachtige spikes.... Polaris! Nog nooit gezien , eigenlijk. Maar ook deze doe iets aan Riger denken alleen is de hoofdster beduidend minder helder. Maar zijn begeleider eenvoudig te zien.
Saturnus. Mooi, spiegel gekoeld maar de wind killed him. Maar toch waren er banden te zien in de N9T6 alsook verschillende maantjes.
Van Polaris gesproken. Daar ligt eigenlijk een open sterrenhoop in de buurt nl NGC 188. Had em vlug te pakken en schrok. Das een mooie! Doet aan NGC 7789 denken maar is duidelijk minder rijk. Zwakke sterren maar goed in de Obs te zien , een paar helder. Groot is ie. Meer dan de N13T6 heb je niet nodig, en eigelijk was ie het best in de pan 19. Dit was een nieuw object. Thuisgekomen bleek die nog niet in mijn lijst van gezien objecten te zitten.
De virgo cluster dan maar waarom niet.Ik zag eerst M87 en 2 flauwere compagnons. Dit bleek vannacht bij het raadplegen van CDC. Markarians chain was vlakbij, zo wist ik dat ik dus M87 had gezien alsook dus 4478 en 4476. The chain zelf zag er heel goed uit. Vooral NGC 4402 en 4388 rond M84 en 86 zijn de moeite maar zonder meer zichtbaar in de Pan 35. Ook hier was oculair wisselen er even niet bij want dan waaide de Obs gewoon weg.
Even de 3 open sterrenhopen in de Voerman bekeken, zeer mooi zoals altijd, het was nu echt wel weer transparant om uiteindelijk aan te landen bij Mel 31. Deze was te groot voor de Obs maar veel boeiender en mooier was NGC 1893. In kleine kijkers een mistige patch maar deze keer werkelijk volledig opgelost.
Dat was het zowat. Ik had graag nog een uur voortgedaan maar de wind zat werkelijk niet mee en daarom verzuimde ik M51,M3 en nog een paar andere objecten die ik in mijn hoofd had. De wind zat blijkbaar ook voortduren op de linkerkant van mijn hoofd (tiens in Yzendijk minder last van gehad) en besloot daarom toch maar op te kramen om zowat 00:15 hr en dit met toch weer koude voetjes...
Toch geslaagd weer, niet op het scherp van de snede maar na 6 maand ben je met 2 van deze sessies heel dik tevreden ook al zaten de omstandigheden (wind) duidelijk tegen.
|
|||

Re: eilandje 9 maart 2010
Mooie avond/nacht heb je blijkbaar gehad, ondanks de wind.
Geen kwaad woord over de amateur-astrofotografie die ons tegenwoordig overspoelt, maar zo'n ijskoude manuele visuele sessie... dat blijft het toch doen.