Na een TS 25x100 met UHC filter te hebben besteld bij TS in april, geleverd in juli (mja probleemke bij de fabriek), kwam ik tot de consultatie dat de 5 kg wegende binocular veel te zwaar was voor mijn huidige driepoot. Terug aangeklopt bij TS en een stevig statief besteld. Na een week had ik nog niets gehoord van hen. Wat bleek… deze was niet meer op voorraad en aangezien zij mij hier niet over hadden ingelicht, kreeg ik maar eventjes eentje van 100 euro meer (en 3 kg minder gewicht J) cadeau, mits een opleg van 20 euro. Eventjes denken… euhhhhh… VERKOCHT! Vorige week kwam het statief aan en dit weekend had ik een familiereünie op Texel (NL). Een perfecte locatie om het nieuwe speeltje uit te proberen. Geen storend licht en een duidelijke melkweg aan de hemel! Vrijdag op zaterdag was het nog eventjes genieten met gans de familie met de restjes van de vallende sterren. Het oohhhhhh gevoel en uitspraken werden verscherpt met enkele flessen wijn en een kampvuurke. Ontzettend leuk!! Zaterdag op zondag was het dan tijd voor de vuurdoop. Hoe zou de verrekijker presteren?? Wel… Anna (ondertussen al een naam gegeven aan die schat) presteerde absoluut boven verwachtingen! Begonnen met Mizar en zijn klein broertje Alcor om de kijker scherp te stellen. Na scherpstellen per oog, bleek bij normale inkijk alles dubbel te staan. Dit is raar!!!??? Had betands nog niets gedronken!! (buiten enkele jutters => plaatselijke jenever). Na wat spelen met de inkijkbreedte, kwam alles tot 1. Vervolgens ging ik M31 gaan zoeken. Deze was , na wat worstelen met sluierbewolking, gemakkelijk terug te vinden. Wow!! Ik heb een celestron 8” in mijn bezit, maar deze kan hieraan niet tippen! Vervolgens naar Cassiopeia en M103 gaan zoeken. Gemakkelijk gevonden. Aan de ster Ruchbah gewoon links afslaan je komt erop. De 3 basisterren zijn duidelijk te zien met een nevelige gloed errond. Een eindje verder vind ik zijn/haar buur NGC663 terug. Voor een geoefend oog misschien heel duidelijk. Maar ik vond het toch moeilijk om de open sterrenhoop te onderscheiden met de achtergrond. Zat namelijk midden in de melkweg. M81 & 82 proberen te vinden maar dat was geen succes. M13 daarentegen was een schot in de roos. Duidelijk te zien. Had ik nou maar een 16”. Kon ik de sterren individueel zien in plaats van een grijze vlek. Maar toch… ik voel mij klein terwijl alles rond mij draait. Sterrenhoop M75 was de laatste stop. Deze was net boven de horizon te zien. Ondertussen was het 23:30. Jupiter zou al te zien moeten zijn maar aan de horizon kwam er terug bewolking aanzetten. Tijd dus om Anna een welverdiende nachtzoen te geven en mijn bed op te zoeken. Conclusie: Anna is een aanrader!! Het is ongelofelijk wat “maar” een 25x vergroting kan zichtbaar maken wat niet met het blote oog waar te nemen is! Echter… ik vind dat de UHC filter overbodig is. Deze is te sterk om nog enige detail van een sterrenstelsel of sterrenhoop te zien. Maar kan wel van nut zijn bij kijken naar de maan. De view is fenomenaal en zal elke beginner en gevordener behagen met mega beelden. De verrekijker is een echte aanrader als reisgezelschap, maar als hoofdinstrument denk ik dat deze enkel de beginner kan bekoren. Een gevordere zal meer detail willen zien. Toch ben ik tevreden met de aankoop en zeker met de service van TS! Volgende weekend ga ik naar Frankrijk en ik neem mee… Anna!!! Groetjes, Steven
|
|||

Deepskylog
Re: Eventjes voorstellen... Anna 25x100 schat
>>Echter… ik vind dat de UHC filter overbodig is. Deze is te sterk om nog enige detail van een sterrenstelsel of sterrenhoop te zien. Maar kan wel van nut zijn bij kijken naar de maan.<<
Vooreerst gefeliciteerd met de aankoop. Ik droom er ook van, zo eentje. Maar die UHC-filters dienen voor andere toepassingen dan sterrenhopen of sterrenstelsels. Ook maan en planeten doe je er geen voordeel mee : er treedt een zware kleurverschuiving op.
Neen, die UHC's zijn wel degelijk een aanwinst -en voor de meeste aankopers precies hét argument om juist dié 25x100 te kopen, en niet eentje zonder filters : UHC's gebruik je om emissienevels te bekijken. De zomermelkweg zit er vol mee : Noordamerikanevel, Sluiernevelcomplex, M27, talloze ander gascomplexen in en om Cygnus, ook in de wintermelkweg -vooral de regio rond Monoceros en Orion- worden prachtige objecten zichtbaar die zonder de UHC's slechts een schijntje blijven van hun ware luister. Denk maar aan de Rosettenevel en zo.
Toch nog maar eens proberen, die UHC's! Ze stellen je overigens ook in staat om genoemde objecten ook vanop een minder donkere omgeving nog te zien, zeg maar de typische achtertuin.
Succes!
Stefan Van de Rostijne
Deepskylog
Zal ik eens proberen vanaf het weer bijzit.
Woon nu op een donkere stek. Geen lantaarnpaal te bespeuren woehooeee
lucky bastard...
Waar woon je dan?
Deepskylog
Zuidzande NL
Dorpke van een kleine 600 inwoners dacht ik.
Deepskylog
Leuk, maar heb je daar veel last van Oostburg? Big Anna
Deepskylog
Weet nog niet echt.
Ben nog volop bezig met de verhuis van brugge naar zuidzande. Met de erste waarnemingen lijkt het een goede plaats om waar te nemen.
Oostburgse skynet wordt afgeblokt door bomen.
Das zeker een goede plaats.Er zijn veel heel goede plekjes in Zeeland.
Gosh, daar droom ik al jaren van.Zou ook wel willen verhuizen...