IC1805,M42,M76 en IC434 (paardekopnevel)

Donderdag en vrijdag was het plots heel helder en dan maar van geprofiteerd om wat foto's te nemen.

Donderdag werd het IC1805 (een heel klein deeltje ervan) en M42 (de kern)
Ik moet dringend eens leren om objecten te fotograferen die op mijn chip passen want het is toch niet alles zo grote objecten kiezen :)
M42 was trouwens ook heel moeilijk om een gepaste opnametijd te vinden om de kern niet over te belichten en toch genoeg detail zichtbaar maken. Ik snap nu waarom de meeste de opnames combineren tussen een
korte en lange tijd...
De bewerking van M42 is dankzij Firefly vanop het Astroforum. Ik heb hem nog altijd niet zo goed kunnen bewerken... Ik ga eens mijn boek van astrofotografie erbij halen en het hoofdstuk over nevels bewerken opnieuw lezen denk ik :)  

Vrijdag koos ik er dan voor om aangepaste objectjes te nemen die wel degelijk op de chip kunnen...
Eerst viel mijn oog op M76 (little dumbell). Een vrij kleine planetairenevel van mag 12. Met subs van 7min kreeg ik er toch redelijk wat detail door. Deze staat op mijn lijstje voor een LRGB opname te maken. Lijkt me heel leuk!

Dan IC434 of de paardekopnevel eens geprobeerd. Ik verschoot ervan dat zijn grote eigenlijk zo mooi past op mijn camera. Echt een ideaal object! Hier heb ik subs van 8min genomen. Het was niet ideaal want ik ben enkele keren moeten stoppen omdat de camera aangedampt was door de intense koeling.... Jammer dat er geen controle op die koeling zit.
Daarna ben ik helemaal moeten stoppen omdat de batterij die de montering voedt op was. Ik had donderdag niet gedacht dat ik vandaag ook kon opnemen en had dus mijn batterij niet opgeladen... HEt zal me leren. Nu ja, toch 13 beeldjes van 8min kunnen gebruiken en ben relatief tevreden over het resultaat. Het is wel niet zo heel scherp maar dat kwam doordat de camera helemaal naar beneden gericht was en daardoor door zijn gewicht de focusser beetje naar beneden trok...
Wanneer orion vroeger van achter de huizen komt ga ik zeker eens opnieuw proberen en dan pas ik de plaatsing van de telescoop aan zodat de camera beter in balans staat en ik ook veel beter scherp kan krijgen. Dan ga ik ook voor de 10 of 12min gaan om toch nog meer detail in de nevel rondom te krijgen. Ik ben echt blij dat ik hem uiteindelijk genomen heb!

IC1805IC1805

M42M42

M76M76

IC434IC434

06 Februari 2010 2:11
FME
afbeelding van user

Re: IC1805,M42,M76 en IC434 (paardekopnevel)

Het zijn weer prachtige foto's, Yannick. Vooral M76 en de paardekopnevel. Ongelooflijk wat toch tegenwoordig mogelijk is met bescheiden middelen.

Heb ook wat gekeken vandaag.  Met de 22x85  bino op het berestatief. Bij wijlen helder maar vaak toch ook sluier in de lucht.

Toen het even beter was terug M108 en M97 die nu zonder meer even samen te zien waren in beeld en beter dan ooit voorheen. Niet lang bij stilgestaan en gezocht naar M101. De plek weet ik goed liggen en voorwaar,voorwaar ik kon hem zien. zelfs vrij goed, centraal helder, diffuus en groot. Toen ie weer vervaagde, de luchtgesteldheid ging zeer op en neer. M108 verdween zelfs volledig.

M44 prachtig, hoog , maar geen probleem.

NGC 2903 in Leo kon ik vinden zonder kaart! Jammer dat er toen weer al wat sluier was maar hij was toch duidelijk te zien.

M41 ook gehad, zat op een heldere plaats,groot en liet vele sterren zien.

Bepaald interressant was M66, die na even U2000 erbij gehaald te hebben, te zien was samen met een klein sterretje. M65 ook een paar keer kunnen glimpsen maar weer gooide sluierbewolking roet in het eten.

Dan verder M67 die werd zwak en toen ik even een heldere ster nam bleek dat de lenzen aan het aandampen waren.

Ik zal moeten dauwkappen gaan fabriceren.

Al by it toch weer een bewijs hoe diep je met deze kerel kunt gaan. Je kan er echt deepsky mee gaan doen, dat is duidelijk.

Een paar dagen geleden bij quasi vollemaan gemakkelijk M53 kunnen vinden...

===

En toch moet het beter kunnen want daarnet zat Leo in een donker gat. Zelfs M65 kunnen glimpsen met de 15x70 uit de hand alsook NGC 2903. Indrukwekkend. De rest van de lucht was zowat gesluierd

06 Februari 2010 21:26
jk

Erg mooie foto's, vind ik! Proficiat.

Ik heb er eerlijk gezegd totaal geen zicht op hoe zo'n foto tot stand komt. Hopelijk voor jou is het een boeiend proces.

ps:

M76 is toch wel helderder dan magnitude 12. Laat ons zeggen... ongeveer magnitude 10.

06 Februari 2010 22:14
Yannick
afbeelding van user
Deepskylog

Volgens stellarium is hij 12 en volgens cartes du ciel heeft hij een oppervlaktehelderheid van 10... Idd een groot verschil.

07 Februari 2010 15:17
hda

M76 magnitude 10.1v, 12.2p volgens www.messier45.com

10.1 visueel

12.2 B-filter fotografisch