Meade Serie 5000 Ultra Wide oculair 8.8mm te koop

6 maanden nieuw, erg goede occulair met  geen gebruiksporen in originele doos en met originele lenscapjes

Vraagprijs: 150€ (inclusief verzendkosten)

27 April 2009 22:53
Francorius
afbeelding van user
Deepskylog

Re: Meade Serie 5000 Ultra Wide oculair 8.8mm te koop

Hallo, ik heb een 12" intelli scope.

Qua oculairen heb ik niet veel bijzonders, maar heb dus ook geen idee wat er goed zou zijn voor mijn scope.

Wie kan mij vertellen of ik hiermee iets goed bruikbaars heb bij mijn 12" dob?

Of eigenlijk welke oculairen passen er goed bij?

oculairen die ik heb zijn 32, 25 en 10 mm plossl en een zoomobjectief 8-24

Die zoom leek me heel handig maar valt toch beetje tegen :-(

Greetz  Frank

28 April 2009 0:04
alexis
afbeelding van user
Deepskylog

Er passen letterlijk honderden oculairs bij. Wat het beste is hangt af wat je ermee wilt doen (welke objecten je met extra oculairs wilt gaan bekijken) en je budget.

Eigenlijk is jouw set redelijk volledig, behalve dan wat betreft een barlow en een 2" groothoekoculair (iets zoals een Pan 35 of een TS ED 35mm of 40mm).

Wa vind je niet goed aan je zoomoculair?

Een 8.8mm Ultrawide vind ik erg handig als "werkpaard"breedhoeker voor de meeste melkwegstelsels op een f/4.9.

28 April 2009 0:07
FME
afbeelding van user

Vrijwel alle oculairen passen erbij. Hangt er een beetje vanaf wat je zelf wil.

Mogelijks laten de goedkopere chinese oculairen (plossls) wel wat astigmatisme zien bij deze snelle telescoop.

Oculairkeuze is een vrij persoonlijke zaak.

Je moet dringend eens afkomen dan kun je alvast een paar andere oculairen bekijken en vooral doorkijken, kun je zelf een consensus vormen....naargelang je voorkeur en budget.

Bedenk dat je soms wel eens een andere telescoop koopt. Een goed oculair kun je op iedere telescoop gebruiken en wissel je dan minder snel tenzij het niet zou voldoen om één of andere reden.

Wat vind je zelf van je huidige oculairen?

28 April 2009 19:36
Kenny
afbeelding van user

Ik heb zelf een 12" en standaard zat daar een 25 en 10mm plossl bijgeleverd . Als je van niks anders weet doen die dingen wel hun taak maar thats it .

Sinds de eerste waarnemingen met kwalitatievere oculairen (Swan 25 en 12T4) zijn die plossls zelden nog uit de doos gekomen . Het verschil is gewoon te groot !

Zelf heb ik het nogal voor breedveld , het is gewoon comfortabeler kijken ...

28 April 2009 19:54
FME
afbeelding van user

Idd Kenny.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar 68-70° oculairen zo is gebleken. Ze hebben meestal een gezelliger inkijk en toch een breed beeldveld....

Maar...da's persoonlijk....

28 April 2009 20:13
Kenny
afbeelding van user

Wel handig met de 12T4 is dat regelbare beeldveld , ik weet niet precies hoe dat noemt , maar soms kan het handig zijn een kleiner beeldveld te hebben om meer detail te zien . Net alsof de omgeving voor verstoring zorgt .