Ik had een heel heldere avond verwacht dus ben ik maar vroeg begonnen.
Naar aanleiding van een topic op het astroforum waarin ik een oplossing zocht voor mijn volgkijker ging ik eigenlijk extra vroeg beginnen. Ik wou eens wat experimenteren met barlow en prisma enzo zodat ik dan toch eindelijk mijn volgkijker op 500mm kon gebruiken ipv met een 0.5 reducer zodat hij op 250mm kwam.
Ik heb uiteindelijk gewoon de adapters van een 45° prisma op een 90° prisma moeten zetten en dan kon ik perfect in focus komen. Ik was in de 7de hemel :)
Met goeie moed dus begonnen... Mijn doel was NGS 6946. Qua oppervlaktehelderheid ligt die tussen M51 en M101. Gezien mijn goede resultaat van M51 van deze zomer en matig resultaat op M101 leek me dit wel een te doen object...
Eigenlijk moet ik nu tot de conclusie komen dat mijn terrasje hier in Gent centrum toch niet ideaal is... Het scheelt toch niet zo super veel qua helderheid met M51 en toch is het resultaat zo veel slechter... Mijn M51 was 70 opnames van 90 seconden en deze heeft 55 beeldjes van 150 seconden. Maar toch is het dag en nacht verschil. Ligt dit puur aan het feit dat ook de hemel dag en nacht verschil was... In Frankrijk was het extreem donker en hier... tja...
Ik ben eigenlijk wel beetje teleurgesteld in het resultaat. Je ziet met moeite details in de armen tenzij ik het contrast zodanig optrek dat het echt niet mooi meer is.
Misschien dat ik toch eens moet nadenken in een deftige deepsky filter maar of het dan echt veel beter gaat zijn... Iemand toevallig voorbeelden van opnames met en zonder deepsky filter van een lichtvervuilde omgeving, dan zie ik of het echt wel helpt...
Enfin ja, genoeg gezaagd... Hier het resultaat en jullie kunnen zelf oordelen.
Bespaar je kritiek niet, ik kan er tegen ;)
Ik heb 2 bewerkingen gemaakt omdat ik echt niet goed wist wat ermee toe doen...
NGC 6496
NGC 6946
Re: NGC 6946: Firework Galaxy
Waar heb je het toch over?
Dit lijkt me een prima resultaat!
Spiraalarmen zijn ontzettend goed te zien verschillende armen met heel wat detail erin...
Als je dat visueel zou kunnen zien....mamamia...
Echt, ik begrijp je ontgoocheling niet.
Deepskylog
Misschien komt het gedeeltelijk door mijn scherm... Als ik de foto's nu op het werk bekijk dan zien ze er inderdaad wel beter uit... Maar toch. IK heb de indruk dat ik ze altijd zo hard moet bewerken. Ze komen echt niet natuurlijk over. Als je kijkt naar andere foto's van mensen op het astroforum met ongeveer hetzelfde materiaal dan zijn hun foto's veel natuurlijker. Als ik mijn foto natuurlijk hou dan zie je amper detail...
Als je het vergelijkt met mijn M51 dan is het toch wel een enorm verschil. Ik neem dat dus als maatstaf...
Misschien leg ik de lat wat te hoog maar ja... als je vlug tevreden bent ga je ook moeilijk verbeteren he :)
Ik wil echt het beste uit mijn materiaal halen en ik heb het gevoel dat dit het zeker niet is...
Deepskylog
De transparantie was ook prut en de lucht ving ook verschrikkelijk veel lichtvervuiling...en Cyngus en Cepheus lagen ook niet bijzonder gunstig.
Die gisteren imagen was toch een beetje lopen met de veters aan elkaar geknoopt. Dan vind ik het resultaat toch nog vrij behoorlijk.
Deepskylog
NGC 6946 zat toch op +/- 65 graden toen ik begon en toen ik stopte aan 45 graden. Valt toch nog mee... Kheb niet zo een uitgestrekt gebied om uit te kiezen vanop mijn terras dus ik moet het doen met de objecten die ik zie :) Kheb al veel lagere zaken genomen.
Enfin kzal het dus maar op de omstandigheden steken. Ik vermoed ook dat het nu niet echt gunstig is om in het centrum van een stad te fotograferen gezien iedereen de verwarming hoog heeft staan. Als je dan wat laag gaat zal de lucht direct gigantisch trillen... Tot waar zou ik zo kunnen gaan? Als ik vanop mijn terras recht vooruit kijk dan liggen alle daken op +/- ooghoogte dus niets is echt hoog...