Provence 2009 een verslagje

Donderdag 13/08

Aangekomen , oef

Heet, temperatuur tot 36° op de wagenthermometer, teveel om goed te zijn.

’s Avonds was ’t al meteen prijs. Helder,reeds vanaf zowat 22:15 hr was’t de moeite.Feilloze melkweg,later van Cassiopeia tot zowat aan de Lagunanevel

Door de 15x70 en 10x50,M8,M22,M28,M25,M23,M101!,M51,M12,M14,M71,M4,M31,M110,M32,M82,M81,M17, en dubbele opensterrenhoop en omgeving.

Geweldig is dat M51 dor de 15x70 als 2 sterrenstelsels te zien zijjn, gemakkelijk. Dit was nieuw voor mij.

M17 als zwaantje te zien en ontzettend mooi : de scutum starcloud.

Gekeken tot 23:10 hr, geen maan nog maar de vermoeidheid eistte hier zijn tol

Dorst van gekregen, 2 pintjes en dan ’t bed in. Als een blok geslapen tot 06:00 hr….en dan verder…

Vrijdag 14/08

Gekeken tot zowat 00:30 hr. Weekend voor de 15e dus feest in het dorp of toch ergens want er was kabaal te horen en volk bij de buren, dus wat extra lampen. Vooral ook veel muggen. De lichtvervuiling in het zuiden toegenomen (nota :  dit was de ozonvervuiling maar wist dit toen nog niet). Tegenvaller M22 en Lagoon, ronduit flauw. M22 liet vele sterren zien maar alle veel minder helder dan M13. Deze laatste was formidabel. M28 ook in sterren te splitsen. Ronduit geweldig waren M27 en M57 en vooral de Veil.Deze laatste met verbluffend detail. Ook het gedeelte Pickerings triangle, waarvan stukken duidelijk te zien waren. Plots eeen nieuw derde gedeelte die ik eerst voor een teleurstellend NGC 6992/3 hield. Niet zo! Ik moet dit morgen verder uitvlooien.

Jupiter, Niet te onderschatten ondanks de seeing die wat parten speelde.Verschillende festoons duidelijk in de onderste gordel te zien met het TV 13 mm Nagler

M27, gorgious, bijna rond.

De hele avond was voor Selwyn (jongsten) eigenlijk een soort rondleiding waarvan alle objecten door hem konden worden gezien ook de zwakkere Pickerings triangle en het stuk Veil rond ster 52 (filamentary) en dit ZONDER OIII. Dit was helemaal niet moeilijk.

Ik meen ook de centrale ster in M57 een paar keer te hebben zien oplichten maar kan dit niet bevestigen.

M31,M32,M110 mooi.

M51, was zwakjes, ttz al beter gezien in St Margriette en zelfs thuis, waarschijnlijk de lagere stand die wat parten speelt. Overigens kan ik mij verheugen. Daar is een boom geveld, wat de waarneming van M51 uberhaupt mogelijk maakt, dit was vorig jaar niet eens mogelijk.

Nota : Deze morgen (14/08) igekeken naar het magnitude van de sterren rond M57 (kaartje uit CN van het Lowel Observatory). Bleek dat deen ster van M15.7 relatief goed te zien was geweest. Ik denk dat dit met het 9mm  stuk moet zijn geweest. Deze ster blinkt telkens door, niet de ganse tijd maar toch laten we zeggen zowat 8 keer op 10. Mogelijks is m16 hier wel haalbaar in het zenith.

Zaterdag 15/08

De hemel zag er beter uit dan gisteren. Selwyn was ook van de partij en ik liet hem M71,M13 en NGC 6207 zien.

Maar…al gauw ging de aandacht naar de galaxiecluster Abel 2199 in Hercules.Ik kwam binnen  op zowat DEC 40° en RA 16h32m In  U2000 zie je daar 3 sterren in de vorm van een zowat rechthoekige driehoek.en daar schoof ik door naar 3 sterren die zowat op één lijn liggen (zie kaart A3) vervolgens richting M+7+34-104. Deze ligt vlak onder een ster (omgek beeld). Ik scheen deze te kunnen zien tot mijn grote verbijtering. Nauwelijks, maar toch detecterend…Verhip, even later de weg kwijt. Ik zag nog een galaxie maar heb deze niet kunnen identifideren. Uiteindelijk kwam er ik dan nog een ander tegen, wist eerst niet wie maar na enig zoeken bleek dit NGC 6158 te ziejn, te herkennen doordat er in de buurt 2 relatief heldere sterren aanwezig zijn. Hij zat er zowat vlak onder. Vandaar was het niet moeilijk naar NGC 6166, die relatief helder was. In de buurt meende ik ernog 2 te zien, maar danweer niet meer…Mogelijks was dit NGC 6166 D&A maar kan dit niet bevestigen. Heel zwakke lichtjes, morgen nog eens opnieuw proberen en misschien ook Abel 2197 pakken.

Ik was nog volop met Abel aan het worstelen toen Selwyn M57 nog eens wou zien.En die zag hij.Ik heb dan maar wat limieten opgezocht.Na lang kijken heb ik eenpaar keer een ster van m16.1 kunnen glimpsen. Ook de centrale ster duidelijk een paar keer zien oplichten. M57 zag in het zenith, daar was het goed.

Weer afgesloten mete Jupiter die een tamelijk schouwspel opvoerde met talrijke details in de wolkenbanden en een krijsend grote rode (grauwe) vlek vertoonde……verbijsterend.

NGC 6158 m 11,80  sb  12,90 NGC 6166 m 16,00  sb   12,69 

Zondag 16/08

A beernight, zo zou Steven Aggas het noemen. Opkomende bewolking.Evenwel bleef de zuidelijk horizon wat vrij zodat daar wat kon gekeken worden met de bino’s. M22,M28,M4 en later ook de kleine maar heldere M80. Lagunanevel liet inderdaad wat meer nebulositeit zien met de 2 OIII filters geïnstalleerd op de oculairen.Maar het object intrigeerde mijn niet zoals vorige jaren.

Verder scannen leverde nog M19 ,M12,M14 en de 2 grote open sterrenhopen M25 en M23 op.

Rechtsboven de Lagoon een zweem van nebulositeit ,mogelijks M21 of M20 de Triffid.

Jupiter en 3 manen waarvan er 2 aan het samensmelten waren.

Om middernacht net voor het slapengaan trok de hemel terug open …tja…

Maandag 17/08

Juist geen beernight.Opkomende bewolking maar die trok gelukkig weer weg. Transparantie bleek minder.Desalnietemin op naar Abel 2151 de Hercules Galaxy cluster. Aartsmoeilijk zo bleek later. Snel ster 5r. Zo schoof ik binnen. Weinig te zien.Na lang kijken lukte het me NGC 6042 te glimpsen alsook NGC 6040 en 41. Zeer moeilijk. Detecteren was het woord, , zien duidelijk minder. Maar ze lagen op een rechte lijn en dit scheen te kloppen met de atlas. Voor de rest kon ik weinig zien. Ik vond evenwel nog NGC 6056 en 6044.

Verder ook nog NGC 6061, misschien nog wel het gemakkelijkst, ik vermode zelfs U10195 maar moest dan weer NGC 6055 en 6057 verstek lagen gaan. Kleine wazige vlekjes, allemaal, nauwelijks te zien met de 9mm Nagler.

Intermezzo, enkele bolhopen in de slangendrager, en die bleken niet veel beter dan in Belgie.De avond was dus duidelijk minder goed.

Weer verbijsternd de sluiernevel…We gaan het hier niet hebben over de Veil zelf of de filamentary maar over de nooit  geziene uitlopers, Pickerings triangle en de verdere voortzetting die resulteert in een uiterst dunnen en subtiele spindraad(wat dikker eigenlijk) zowat over een lengte van 2°. Zelfs NGC 6979 was te zien. Ook de vork van de filamentary en het verlengde ervan, want het eindigt heus niet bij de vork.Er blijkt een stuk vlees voor de vork te liggen! Een prachtobject. Gebruikt oculair npan 24 met OIII. De Veil zefl vertoont een heuse verdikking op het einde (of begin). Hier in Belgie kun je de aanzet duidelijk zien maar in Lauris zie je ook het subtiele einde. In het body van de Vell zie je veel neveldetail, gedraaide slierten van gas…

Pickerings triangel is ruweg een driehoek, al vindt ik het eerder een trapezium met een subtiel detail als een soort bereklauw met donker en lichtere gebieden, vingersgewijs zowat.

Als afsluiter NGC 7331…weten we nog…Bah, bijster goed zag die er niet uit. Het is soms merkwaardig hoe veel winst je boekt op een object en dan nauwelijks op een ander.Toch wat flees te zien, zeker 2 mogelijks 3.

Haja…Stephans Quintet. Waar zat het? Kon het niet vinden. Kon het niet zien in de pan 24 en dat terwijl dat in St Margriette wel mogelijk geweest was. Dan maar de Nagler 9 mmen verhip na enkele bokkesprongen had ik em.Zeker 2 leden, mogelijks 3 want één leek een vergroeiing. Misschien zat er nog een 4de maar nummer 5 gaf toch niet thuis…Mmmm, nacht kon duidelijk toch wat beter alsook de stand van het object. Er hing wat bewolking in de lucht waarop strooilicht pijnlijk terugkaatste.

Genoeg voor vandaag.

NGC 6040 : 14,50   sb 14,14 NGC 6041 : 13,70   sb 13,83 NGC 6042 : 14,50   sb 13,61 NGC 6056 : 13,90   sb 12,90 NGC 6044 : 14,30   sb 13,00  

Dinsdag 18/08

Abel 2152 nog es overgedaan. Met meer succes. NGC 6045 ook gezien, trouwens gisteren ook maar niet kunnen identificeren, maar herkende nu wel het beeld. Maar deze keer ook NGC 6047 die nota bene vlak naast een ster zat en ook NGC 6043A liet zich zien…

NGC 6054 en 50 bleef ik echter ontberen.

Even zuidelijk nu. Laguna tamelijk met OIII, nu toch wat meer nebulositeit te zien rond de kern van de nevel. NGC 6544,bolhoop, wat zwakker maar op te lossen, niet rond.

NGC 6553, bolhoop,iets groter, zwakker, diffuser, geen sterren, slechts op sterke vergroting met barlow zou je zweren sterren te zien, niet rond.Terzan 10, eenvoudig….: niet gevonden…huh

Trifid. Hmm. Helemaal niet mis met OIII. Duidelijk de donkere lanen te zien. Soort bloem is het, een violet of klaproos of eigenlijk wat van beiden. Enfin , het verheugde mij de lanen tamelijk goed te kunnen zien want dat was de beste Trifid ooit, al denk ik dat het nog wel wat beter kan.

En toen schoot de UTA los…heck…wat was dat…’t Hield me even bezit om hem terug op te spannen en allicht…collimatie naar de knoppen…dus even hercollimeren…ach, geen probleem.

Als afsluiter danmaar terug NGC 7331, 3 flees, 3 leden van ’t quintet, verbijsterende NGC 7789, zeer heldere M31 en dito M32 en M110

NGC 6045 :13,90 sb 12,80 NGC 6047 :13,50 sb 13,40  

Woensdag 19/08

Beernight. Opkomende bewolking zoals vaak hier rond de avond. En toch klaarde het later weer uit maar de Obs stond niet klaar dus een binoavondje.

Cr 399.Had daar onlangs wat testen mee gedaan ivm stellar magnitude met de 15x70 (Zie CN binoculars forum – Helios Stellar versus TS Marine 15x70.)

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/3256216/Main/3248815#Post3256216

Een ster van m10,97 zeg m11 was thuis niet te zien….hier wel…en wel meteen, al vervaagde ze dan weer maar kwam bij wijlen terug…..

Verder de gewoontjes, NGC 663,M103, stock 12, stock 2, We vergeten hier niet de ET cluster, een mooi bino object.

Later ook M33, mooi ovale gloed

M101 kon ik vandaag eens niet zien door de 10x50 maar door de 70 geen probleem.

Donderdag 20/08

Eindelijk eens een betere avond. Je zag het aan de kleur van de lucht overdag.De mistral had wat bocht weggeblazen. Goed voor Abel 2197 die nog lag te wachten. De galaxie cluster terug vinden  s niet moeilijk via ster 30 Herculi. Ik denk zowat bijna alle NGC te grazen heb kunnen nemen.Begonnen met NGC 6160 die vlakbij 2 heldere sterren zat. Deze was niet al te moeilijk.Op kaart A3 in U2000 zie je daar ook M+7-34-31. Ik moet nog opzoeken welk stelsel dit is maar waarachtig na ingespannen turen kan ik die detecteren. Hij lag mooi tussen ndie 2 sterren  er zowat een gelijkzijdige driehoek meer vormend wat op de kaart ook duidelijk te merken is. Geweldig toch. Vandaar NGC 6146,6145,maar NGC 6138 blijkbaar gemist.NGC 6173 , stellaire kern,vrij goed e zien, NGC 6174, klein en moeilijk, af en toe te zien.NGC 6175, nog flauw maar groter dan 6174. NGC 6180, zwak, klein, stellaire kern of wie weet een voorgronddster.NGC 6184 weer klein en zwak, NGC 6150 klein maar wat helderder want ik kon hem al zien in een 13 mm stuk. De vorige waren allemaal te zien in de Pentax of de 9mm Nagler.

M+7-34-35 lag vlak bij een ster en ik probeerde ook deze.Wis en waarachtig hij kwam eruit, vlak naast een flauwe ster die niet op kaart A3 staat.

Geweldig, toegegeven, allemaal klein grut maar ’t boeit mij mateloos om er op zoek naar te gaan.

Een pauze, de zuidelijke hemel zag er nu toch wat beter uit en ik besloot nog eens wat anders te gaan bekijken ook.M8, Triffid, en M17. Om met deze laatste te beginnen, deze was lekker verbijsterend met veel nebulositeit rond de zwaan, staart zeer duidelijk te zien.. Ook veel detail erin, met duidelijk sterkere helderder gebieden.

Lagoon nog maar eens,stukken beter en nu veel meer de moeite.

De Triffid. Lanen net iets meer uitgesprokenener…

M16, eens, de Adelaar.Zonder OIII niets dan sterren maar met OIII spreide ie zowat zijn vleugels, zij het subtiel, maar duidelijke nebulositeit

Tot slot, M15, verbijsterend. Groter dan tot hiertoe vermoed, een duidelijk  komptakte kern met deze keer met een brede halo van fijne flauwere sterren met losse structuur.

M11, hoeft dit nog uitleg,Een myriade van sterrren gewoon ge-wel-dig.

Exit, goeie avond!

NGC 6160 : 13,20   sb 14,30

NGC 6146 : 12,50   sb 12,70 NGC 6145 : 15,00   sb 13,50 NGC 6173 : 12,10   sb 13,20 NGC 6174 :  NGC 6180 : 14,10  sb 11,98 NGC 6184 : 15,00  sb 13,75 NGC 6150 : 14,00  sb 12,75 

Duidelijk flinke klappers in het cijfermateriaal. Er zaten zwakke jongens tussen.

Vrijdag 21/08

Luchtgesteldheid terug wat minder maar helder genoeg.Gisteren trouwens 7 tot 8 sterren geteldin het Pegasus vierkant.

Vandaag een losse toer uit de hand,nou ja, had graag Perseus A gedaan maar die zat te  laag of ik moest wachten tot na 02:00 hr maar dat ging ik niet doen.

Begonnen eens met M11 om vandaar NGC 6712 een bolhoop te pakken. Er waren terug sterren in te zien, diffuse lichtjes maar ze waren er; Deze 18” splitst meer bolhopen dan alleen de Messiers blijkbaar.

M80, laag in de lichtsoep door ozon vervuild maar ook deze was in sterren te splitsen.

M92,mooi, vaak vergeten bolhoop, losser maar mooi en helder

Wat gekuierd in de zwaan. Bedoeling de Crescent te vinden wat na enige pogingen lukte.Verdraaid goed te zien deze kerel.Geen sikkel maar een 3 kwart gesloten mislukte ovaal met body. Darned pretty.

Nu ik toch met OIII bezig ben nog maar eens de Veil, het object van deze reis. Die blijft maar verbijsteren met ongelooflijk veel detail. Voor de Veil zelf ligt nog een klein piepstukje nevel, een wolkje als het ware…

En voor de rest nog eens een aantal klassiekers…..gewoon…

Zaterdag 22/08

Veel helderder.Mistral blies weer eindelijk alles wat proper. Het leek zeer goed te worden maar het venijn zat in de staart.En dit in de vorm van zeer slechte seeing. En ik had me voorgenomen kaart A7 in U2000 te doorvorsen. Ik moest wqchgen enproberd dan in afwachting de Veil (nog maar es) toen het nog niet helemaal donker was. Kon je die zien? Maar bah ja, vele dele bleken bij schemering al te zien…

De ring M57 op 420x viel nog mee ondanks de seeing.

Maar het ging achteruit en dit viel bedenkelijk op toen in Mirach op zocht , via de verrekijker als hulp kon ik ster 78 en 76 vlot vinden.Talrijke stelsels maar ik kon ze niet identificeren want ik kon het patroon maar niet matchen aan de kaart. Ik heb er vijf gezien waarvan 3 op één lijn, de helderste zat boven , de zwakste onderaan, netjes geregeld dus…Ik dacht eerst aan NGC 384/385 en 386/387 maar linksboven in beeld kon ik nog 2 stelsels zien dus dit klopte geenzins met de kaart. Ook naderhand bij het opschrijven van de waarneming kon ik het patroon niet matchen….

Enfin , een stukje verder lag NGC420. Verder vond ik nog NGC 536 en 525 waarbij 536 helemaal niet leek op de ovaal afgebeeld op de kaart in Uranometria. De laterale stelsels NGC 542 en 531 moest ik ontberen.

Een rijk gebied daar maar de seeing gooide roet in het eten. De kleinere stelsels kwamer er niet uit. Bovendien stond het gebied laag aan de hemel. Niet echt een optimale waarneming. De ganse zwik zat maar net boven de heuvels van de Luberon, te laag eigenlijk…

Nota : later kon ik het gezien patroon wel matchen via CDC. Het ging om NGC 382/383, 380 en 379 en de twee kleinere NGC 384 en 385

NGC 382/383 : 12,40   sb 13,10

NGC 380        : 12,50   sb 13,10

NGC 379        : 12,90   sb 12,80

NGC 384        :  13,00  sb 12,90

NGC 385        : 13,10   sb 13,10 NGC 420        : 12,10  sb 13,50 NGC 536        : 12,40 sb 13,40 NGC 525        : 13,20  sb 13,10 

Nabeschouwing : Een minder goed jaar. De lucht was niet van de kwaliteit zoals op andere jaren. Hij was vervuild en dit was vooral merkbaar op het zuiden. Het noorden en het zenith daarentegen waren beter en waren duidelijk beter dan Eeklo of St Margriette.

Het pegasus vierkant liet toch ettelijk wat sterren zien waaronder ster 71HW die van m5,32 is, ook ster 82 en die is van m5,52. Ruweggeschat ligt de grensmagnitude dus ergens tussen 5.52 en 6 denk ik.

Wel bijna iedere avond helder en zeer heet overdag. ’s Avonds eigelijk weinig afkoeling, tot 26-27° zowat rond 23:00 hr.

Enfin niet geklaagd , geslaagde kijksessie met toch moeilijke objecten maar de luchtgesteldheid kon beter.

27 Augustus 2009 11:55
svdr
afbeelding van user
Deepskylog

Re: Provence 2009 een verslagje

Als ik volgend jaar naar ginder ga, mag ik jouw 18" dan ook eens mee doen?  Innocent

Maar nee, tegen dan is onze eigen 18" af. Die is eindelijk uitgepolijst én krasvrij. We geginnen maandag  te paraboliseren!

Tja, met het weer moet je ginder evenveel geluk hebben als hier. Heb ik vorig jaar ook meegemaakt. Niettemin, als ik lees wat hierboven allemaal staat, dan viel het precies nogal mee. Ik had vorig jaar 2 nachtjes... 

Stefan Van de Rostijne

27 Augustus 2009 13:24
FME
afbeelding van user

Hmm, vervelende editor heeft mijn data duchtig door mekaar gehaspeld zo te zien...

Overigens gisterenavond ook nog eens tot St Margriette geweest met de 70 mm bino.

M51, goed te zien als 2 vlekjes maar was minder contrast tussen de stelsel danin de Provence

M81,M82 zeer mooi duo, de ene helder de andere langer en zeer goed zichtbaar

M22,M8,M17 biezonder goed te zien.

M101! Geen probleem

M32,M31,M110 zeer goed.

Toch maar 3 tot4  sterren in het Pegasus vierkant.

Overall boet je toch in aan contrast tov de Provence, de hemel achtergrond is minder 'clean', maar in ieder geval niet teleurstellend zoals de achtertuin....als je't vergelijkt met ginder.

27 Augustus 2009 13:29
Yannick
afbeelding van user
Deepskylog

FME wrote:

Hmm, vervelende editor heeft mijn data duchtig door mekaar gehaspeld zo te zien...

Ge hebt verschillende "paste" knopkes. Naast het smiley iccontje heb je het paste knopje met een T op. Dit paste enkel en alleen maar de pure tekst, zonder opmaak. Daarnaast is een speciaal paste knopje voor tekst die je kopieert van word. Normaal wordt dan de layout zoveel mogelijk behouden en omgezet. Dit werkt niet 100% maar is toch doenbaar...

Anders mag je altijd een word doc naar mij mailen en zet ik het wel deftig om hoor.

27 Augustus 2009 13:37
FME
afbeelding van user

Ach, T'is OK Yannick, 't is leesbaar , 't komt idd uit Word, daar tik ik het eerst in om geen data te verliezen bij connectieproblemen mochten ze optreden.

27 Augustus 2009 13:39
FME
afbeelding van user

Wat ik nog vergeten vermelden heb is een schaduwovergang op Jupiter , weet niet welke maan maar verbijsterend was dat eerst de maan te zien was over de schijf van Jupiter , daarna kwam de schaduw,

Vooral aan de rand was dit uitstekend te zien, naderhand verdween de maan, de schaduw bleef natuurlijk.

De paar keer dat ik naar Jupiter heb gekeken was echt de moeite. Binnen een paar jaar als die eens hoog zit en de seeing is goed gaat dit ongelooflijk zijn qua detail hier bij ons

05 September 2009 23:09
jk

Freddy, te zwaar voor mij, je verslag. Ik zie sterretjes bij het lezen ervan!
Je lijkt net een gekko (= een lid van de Gentse Kano en Kajak Organisatie) in een K1 kajak met armspieren gelijk een boomstronk.

Je peddelslag ligt te hoog voor de recreant die ik maar ben. Zelfs met de PSA en U2000 erbij.

Ik ben tegenwoordig al blij wanneer ik een dubbelster vind.

We zien elkaar misschien terug aan de eindmeet. Waar die ook moge liggen... Schiet af en toe gerust een vuurpijl af. Zodanig dat we zo ongeveer weten waar je bent.

Een heel nederig "Chapeau".

06 September 2009 0:35
FME
afbeelding van user

Ja,mijn schrijfstijl is nogal kort, wat technisch dit jaar...

Hoewel alle objecten zouden moeten in U2000 eenvoudig te vinden zijn.

Maar, en da's Provence, 10 dagen verblijven is vaak  8 a 9 dagen kunnen kijken en dan hopen de objecten zich snel op.

8 dagen ?  halen we dat op één jaar in Belgie????? Hardly i guess....

21 September 2009 16:39
Jacques
afbeelding van user
Deepskylog

Om duimen en vingers af te likken dit verslag. Schiet er nog maar een af, zo'n vuurpijl, zie je binnen een paar jaar wel aan de meet Smile Nee echt, dit te lezen maakt veel goed, was de afgelopen nachten buiten en het was helder, nieuwe maan en zo maar de transparantie was rotslecht en dan te denken dat de luchtgesteldheid daar ook nog beter kon!? Welwel.