Toen ik de spiegelcel van de Discovery uit de spiegelbox haalde omdat de Discovery design verbiedt een fan in het centrum achter de spiegel te plaatsen, merkte ik hoe simpel die cel was. Discovery gebruikt nog een concept dat al werd gebruikt in de dobsons van Dobson. Niks mis ermee maare, ja... Zodus een metalen 3hoek die middels 3 dikke bouten (die je met de hand kan draaien) en drie zware veren aan een metalen geraamte bevestigt. Ter toelichting , de metalen 3hoek waar de spiegel op rust heeft een gat van 7cm doorsnede in het midden. Das ongeveer de straal van mij Fan. Dus, daar kan ik de fan niet bevestigen, de airflow blaast op de metalen 3hoek cel en niet op de spiegel. Dus het zou boven of onder de 3hoekig cel geplaatst moeten worden of een 2de fan aanschaffen of een nieuwe spiegelcel... OK, behalve de ventilator issue, vroeg ik mij af wat het verschil is tussen een 18 punts cel en die simplistisch cel . Waarom wilt iemand een 18 punts cel i.p.v een metalen driehoek waarop de spiegel op 3 siliconen blobs rust?
|
|||

Re: Spiegelcel 17/18 inch spiegels
Ondersteuning. Je spiegel moet zoveel mogelijk ondersteunt worden of althans volgens bepaalde regels . Als ie recht staat steunt ie vb op een sling niet op een punt, want dan loopt ie risico door te buigen, zeker met dunne spiegels ==> astimagtisme zal je deel dan zijn.
Er gelden bepaalde regels ter ondersteuning. via PLOP een programmaatje worden die steunpunten tov de spiegel berekent.
Als ik goed begrijp wordt de spiegel gewoon door de 3 nylon vijsjes aan de zijkant, de 6/9/18 steunpunten van de cel (of 9 siliconen blobs
) en de 3 L vormige klemmen?
Meer dan waarschijnlijk haal de spiegel haalde niet altijd thermisch evenwicht door niet optimale ventilatie.
Eergisteren op Saturnus getest, M105, 95, 96, 65 en 66...
M81 en 82 zijn echte showpieces. M81 ziet er echt als een S uit
Heeft de discovery dan geen sling systeem?
Ik zie in de The Dob. Telescope op blz 145 en 289 wat jij bedoelt.
Nee, geen sling bij Discovery. Wel 3 nylon/teflon vijsjes op 12, 4 en 8 uur positie die de spiegel verbied te schuiven. Geen lasso systeem
Aangezien de hoofdspiegel geglued zit aan de simpele cel. Bill van Discovery zei dat het systeem goed werkt: de siliscoon geeft en neemt en eerlijk gezegd, had ik niet gekeken zou ik niet gemerkt hebben van die simpele (teleurstellend) cel.
Die wordt in de toekomst veranderd, alsook de bearings. De wheelbarows laat ik: zoals Alexis heb ik niet zoveel moeite met het in en uitladen. Tuurlijk als ik hulp kan krijgen om de spiegelbox uit te laden vraag ik dat.
Die 2500$ verschil tussen Obs en Disco moet toch ergens blijken. Dus geen 18punt cel of sling, geen fancy metalen plaat met de merk en de serial. Een simpeler Truss bevestiging systeem.
(bewerkt) Desondanks alles is de Discovery toch een mooi instrument en je gaat zien wanneer ik kom dat hij ook erg goede beelden geeft.
Wel, juist daarom, ik zit mij af te vragen als je vb astigmatisme ziet. Als het flagrant is kun je natuurlijk de hele boel vervangen maar als het niet of niet goed te zien is zou ik nog zo rap niet zijn. Ik zou er nog even mee wachten en de zaken verder evalueren...
Tiens, en wat wil je veranderen aan de bearings?
1)Obsession bearings plaatsen... Waarom? Die discovery bearings zijn in hout met formica achtig strip die op de teflon blokjes rusten. Die formica-achtig strip breekt af en als de telescoop naar de horizon of horizontaal is (voor de DSC) klapt ie van de teflon pad. Ik maak later een foto van
2)De cel veranderen... Dat kan eventueel wachten maar jullie moeten wel verstaan dat ik geen expert ben en mijn ogen ook niet alles meer zijn.
Dus Alexis, Fred, Stephan en al die willen stertesten met de Discovery, jullie zijn welkom en ik ben benieuwd op jullie uitspraak over de beelden die uit de 17,5 Discovery komen.
Ik kom bij de volgende maanloze periode naar jullie toe.
Meer dan welkom, Johan, we zien er al naar uit!